VÉLETLEN mint STRATÉGIA

vissza / back

 

 

Vasarely Múzeum, Budapest

 

A Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület (OSAS) 2012. okóber 19-én nyíló (2013. január 6-ig látható) nemzetközi kiállítása a véletlen alkalmazásának lehetőségeivel foglalkozik korunk konstruktív művészeti törekvéseiben. A véletlent tisztázó és alkalmazó aleatorikus művészet(ek) kiindulópontja hasonlóan a 20. század természettudományos gondolkodásához az a felismerés, hogy a véletlen a műalkotás lényegi része.

 

A képzőművészetben Jean Arp és Sophie Taeuber-Arp együtt alkotott valószínűségi törvényszerűségeket követő kollázssorozatát (1918) tekinthetjük az első véletlen-tudatos alkotásnak   tegyük hozzá: a véletlen alkalmazása volt a Dada egyik legfontosabb alkotástechnikája amelynek negyven évet kellett várnia az általa közvetített gondolkodásmód továbbvitelére. Az Arp-házaspár munkásságának hatására a francia François Morellet 1958-ban alkotta első véletlengenerált sorozatát, amelyről így ír: Rájöttem, hogy a véletlen segíthet újraéleszteni azokat a rendszereimet, amelyek már békésen szunyókáltak. Imádtam az irritációt, a baleseteket, amelyek programozott koincidenciákat okoznak, és amelyek nem önkényes művészi döntéseim szubjektivitásából fakadnak.

A párhuzamok fellelhetők az aleatorikus zenében (John Cage, hazánkban a korai Új Zenei Stúdió) és a konkrét költészetben (Gomringer, Papp Tibor), valamint a filozófiai alapvetésekben, a strukturalizmus megjelenésében. Max Bense filozófus szerint a művészet a meglepetés léha természetén alapszik.

 

A kiállításon válogatást mutatunk be a véletlen szerepét felismerő és alkalmazó művészek műveiből. A tárlathoz szervesen kapcsolódik az Oscar-díjas lengyel filmrendező, képzőművész és kísérleti  animációs filmkészítő, Zbigniew RYBCZYŃSKI rajzainak, projektterveinek és videó-műveinek nagyobb együttese, amely része a C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány A képek állása (State of Images) című rendezvénysorozatának, s korábban a berlini Akademie der Künste és a karlsruhei ZKM kiállítótermeiben került bemutatásra.

 

Résztvevők:

Marie-Catherine & Bernard ADDE - BÁLVÁNYOS Levente   BUJDOSÓ Alpár - 

Waltraut COOPER – CSÖRGŐ  Attila -  FELEDY Gyula - HARASZTź István –

Ewerdt HILGEMANN - JULESZ Béla - György KEPES - KOVÁCS Ilona & FEHÉR Ákos - LEPSÉNYI Imre  - OTTÓ László - Stéphane MALLARMÉ / PAPP Tibor - Kenneth MARTIN - MENGYÁN András - Manfred MOHR - Vera MOLNAR - François MORELLET - NÁDLER István - PERNECZKY Géza - Axel ROHLFS - Diet SAYLER - Esther STOCKER - Zdenek SỲKORA - T.BORTNYIK Éva &TUBÁK Csaba - Ryszard WINIARSKI - WOLSKY András - Edward ZAJEC

 

Támogatók és partnerek: NKA (Nemzeti Kulturális Alap)

Lengyel Intézet Budapest, Magyar Képzőművészeti Egyetem, WRO Art Center Wrocław, Akademie der Künste Berlin, ZKM│Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe

Samsung Hungary

 

 

vissza / back