KONTRASZTOK, konkrét – absztrakt

CONTRASTS, concrete – abstract

 

Vasarely Múzeum, Budapest, 2009. szeptember 30. – december 30.

 

Válogatás Konok Tamás nemzetközi grafikai gyűjteményéből

selection from the international graphic collection of Tamás Konok and works of

ERNSZT ANDRÁS    NAGY BARBARA   OTTÓ LÁSZLÓ    SZÖLLŐSI TIBOR

művei

 

 

A hely szellemének és tagjai művészi alapállásának megfelelően, az OSAS évek óta tematikus koncepció alapján állítja össze kiállításait a Vasarely Múzeumban. Geometrikus formavilágú konkrét és strukturális műveket választ, lehetőség szerint mindig nemzetközi összefüggésekben. Témája ezúttal a konkrét és az absztrakt műalkotás tisztázatlan fogalmainak felvetése.

 

  A jelen kiállítás két, egymással, és részleteiben is kontrasztáló egységből áll.

Egyik oldalon brilliáns technikával készült kisméretű, olykor dombornyomással is gazdagított geometrikus szitanyomatok láthatók a bázeli Fanal grafikai kiadó jubileumi mappájából, valamint dombornyomású kisgrafikák, a szintén svájci Lafranca papírműhelyből. E műveket kiegészíti néhány lap ugyancsak Konok Tamás grafika- és dokumentumgyűjteményéből, köztük Lucien Hervé grafikai jellegű fotója, Tapies, Anna Mark, Barcsay Jenő és mások rajzai, nyomatai. A kiállítás e részével a magyar művészet utóbbi 30 évében háttérbe szorult grafikai műfajokra is szeretnénk felhívni a feigyelmet.

 

A másik oldalon négy fiatal magyar művész többségükben nagyméretű absztrakt képeket állít ki: szigorúan szerkesztett fekete-fehér vonalritmusokra színes vonal- és foltgesztusok, dús, statikus anyagkumulációkra kottaként olvasható fekete reliefek formafolyamatai válaszolnak. A négy kisebb önálló tárlatnak is beillő kiállítás résztvevőit nem egyetlen kurátor, hanem az OSAS négy tagja választotta.

 

  OSAS has been organising thematic exhibitions for many years in the Vasarely Museum in accordance with the genius loci and the artistic stance professed by its members. It selects works of concrete and structural art using geometric forms, placing them in an international context whenever possible. This time the exhibition is built around the thus far unsettled concepts of abstract and concrete works of art.

 

The present exhibition includes two units contrasted with each other in their entirety and details. One display small geometric and occasionally embossed screen prints executed with brilliant technical skill, selected from the jubilee portfolio of Atelier Editions Fanal, graphic art publisher in Basel, while the embossed small graphic art works are from the Editions Lafranca paper atelier, based also in Switzerland. These works are accompanied by some sheets selected from Tamás Konok’s collection of graphic works and documents, including a graphic type photograph by Lucien Hervé as well as drawings and prints by Tapies, Anna Mark and Jenő Barcsay. The objective of this part of the exhibition is to draw attention to the graphic genres that have been sidelined in Hungarian art over the last 30 years.   

 

The mainly large-scale abstract pictures by four young Hungarian artists are mounted on the other side: the stark rhythm of black-and-white lines are juxtaposed with gestures of colour lines and patches while streams of forms created by black reliefs like the notes on sheets of music appears against pictures with rich and static cumulations of material. The participant artists whose selected works on display could well pass for four independent exhibitions were not chosen by just one curator but by four members of OSAS.