Grauwinkel Gyűjtemény, Berlin

Konkrét művészet 1982-2012

 

Vasarely Múzeum, Budapest, 2013. május 12. – szeptember 1.

megnyitó: május 11. este 7 órakor

bevezeti: Dr Tobias Hoffmann,

az ingolstadti Museum Konkreter Kunst korábbi igazgatója

 

résztvevő művészek:

 

Steven Aalders Frank Badur Imre Bak Waldo Balart Horst Bartnig Thomas Bayrle Charles Bézie Max Bill Hartmut Böhm Bob Bonies Andreas Brandt Gisela von Bruchhausen Hellmut Bruch Daniel Buren Max Cole Christiane Conrad Susanne Daetwyler Piero Dorazio Paul Uwe Dreyer Bruno Erdmann Dan Flavin Günther Förg Dan Freudenthal Günther Fruhtrunk Heinz Grappmayr Johannes Geccelli Rupprecht Geiger Hans Jörg Glattfelder Hermann Glöckner Kuno Gonschior Camille Graeser Johannes Grützke  István Haász Marcia Hafif Herbert Hajek Herbert Hinteregger Olaf Holzapfel Callum Innes Susanne Jung Imre Kocsis Matti Kujasalo Alfons Lachauer Marie-Jo Lafontaine Josef Linschinger   Adolf Luther Susanne Lyner Heinz Mack Carl Magnus Andrea Malär Dóra Maurer Manfred Mohr Leinhard Monkiewitsch   Jan van Munster Ben Muthofer Aurelie Nemours Kenneth Noland Georg Karl Pfahler Frank Piasta Gudrun Piper Otto Piene Henri Prosi Dirk Rathke Hans Peter Reuter Reinhard Roy Nelly Rudin Rolf Schmidt Klaus J. Schön Peter Sedgley Helmut Senf Nathalie Sipie Elisabeth Sonneck Jacquier Stajnowicz Klaus Staudt Esther Stocker Niele Toroni Günther Uecker Hans Uhlmann Marie Thérése Vacossin Rudolf Valenta Carles Valverde Ludwig Wilding Anton Stankowski 

 

 

május 12.-től Siegfried Grauwinkel berlini magángyűjtő kollekciójából mintegy 100 válogatott látható a Vasarely Múzeumban. A gyűjtemény középpontjában a konstruktív-konkrét művészet áll, de a határos minimal-art, koncept-művészet és Zero területére is kiterjed.

 

Siegfried Grauwinkel már elkezdte gyűjteni a kortárs műveket, amikor barátaival, építészekkel folytatott vitákban és beszélgetésekben megfogalmazta magának azokat az esztétikai meggondolásokat, amelyeknek alapján gyűjteményét az utóbbi 20 évben kialakította. Így kerültek ki kollekciójából neves művészek: Keith Haring, A.R.Penck vagy Siegmar Polke korábban megvásárolt képei, átadva helyüket a szín anyagával és geometrikus formákkal építkező műveknek.

 

A kiállítás alkalmából a gyűjtemény teljes anyagát tartalmazó katalógus készült. A reprodukciókban gazdag kiadványban szó esik a gyűjtés motivációjáról, kritériumairól, történetéről is.

 

 

Sammlung Grauwinkel, Berlin,

1982-2012, dreißig Jahre konkrete Kunst

 

Museum Vasarely, Budapest, 12.Mai – 1.September 2013

Eröffnung am 11 Mai, 19 Uhr,

Einführung: Dr. Tobias Hoffmann, früherer Leiter des Museums Konkreter Kunst, Ingolstadt

 

Der Sammler Siegfried Grauwinkel stellt ca. 100 seiner bedeutendsten Arbeiten aus. Die Sammlung ist spezialisiert auf konkrete und konstruktive Positionen. Ebenso umfasst sie Werke aus angrenzenden Bereichen wie Minimal Art, Konzeptkunst und Zero.

 

Erst im Laufe seiner Sammlungstätigkeit, begünstigt durch zahlreiche Diskussionen mit Architekten während seiner beruflichen Tätigkeit als Handelsvertreter eröffneten sich Grauwinkel ästhetische Kriterien, die er in den letzten knapp 20 Jahren zur Maxime seiner Sammlung machte. So wurden so namhafte Künstler wie Haring, Penck und Polke aus der Sammlung entfernt zugunsten solcher, die Farben als Materie und geometrische Formen in ihren Arbeiten bevorzugten.

 

Aus Anlass der Ausstellung wird der Sammlungskatalog vorgestellt in dem das ganze Spektrum vertreten ist. Dem Katalog sind Ankaufskriterien zu entnehmen, so wie Geschichte und Motive des Sammelns.